Nu var det länge sedan igen....

Tänker inte hålla en föreläsning om vad som hänt under tiden som gått. Delar med mig av en aktuell tanke istället.

Sitter här och funderar på barnmisshandel. Många tänker att det bara är aga som är misshandel. Den värsta sortens misshandel ser jag hos människor som separerat. Det är när de talar illa om den andra föräldern.

Det blir som att lägga skulden på barnet trots att det är föräldrarna som en gång valt att leva ihop och skaffa barn tillsammans. Då ska inte barnen behöva höra föräldern tala illa om sitt x.

Vilken förebild blir man då???

Anledningen till mina tankar är en bekant som lever i bitterhet över sitt x och gör inte annat än berättar vilken dålig människa x:et är. Barnen får aldrig komma till tals utan föräldern bara ältar och ältar. Snacka skuld det skapar!!!

Personen i fråga vägrar lyssna på andras tankar om dennes beteende. Då är omgivningen bara oförstående och falsk och bedrövlig.

Ja, ja... det bästa jag kan göra är att hålla mig undan. Kan inte titta på när barnen blir behandlade på det här viset.

Måste påpeka att dessa barn har vuxit upp till helt underbara varelser men med vissa ovanliga beteenden.

Nu önskar jag alla en riktigt trevlig helg med en bild hämtad hos Vicke



Kommentarer
Vicke

ja, tyvärr är det många som pratar skit om sitt ex och barnen mår dåligt av det

2010-05-08 @ 17:36:13
URL: http://animeramedvicke.bloggplatsen.se/
wiper

Kul att se dig här. Vad bra skrivet av dig och så sant. Jag har själv gått igenom en skilsmässa för många år sedan och vi har en son ihop som nu är 37 år. Han har inte behövt vara med om sånt under sin uppväxt utan hans pappa och jag har varit vänner och gjort allt för vår son och har kunnat både disskuterat problem och annat för att lösa saker. Vi bestämde direkt efter skilsmässan att göra allt för att sonen skulle få en så harmonisk och bra uppväxt som möjligt med två föräldrar som höll sams och även kunde träffas. Jag har också svårt att se när barn far illa. Vickes animeringar är ju också så bra.



Ha en fin helg själv

kram

2010-05-08 @ 17:36:21
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Anna

Vilka bra tanke du har! Håller med dej helt, det finns så många sätt att misshandla ett barn på! Så bra att du tar upp det. Kram

2010-05-08 @ 21:10:22
URL: http://kavril.bloggplatsen.se
Maddo

Mycket tänkvärt! Är det något speciellt beteende du tycker finns hos dem?

Mina föräldrar är inte sams sen -88 och erkänner i efterhand att de gjort en del fel. Nu ligger det istället på mig att ta mig vidare.. ibland funderar jag på om det kanske visar sig i omedvetna saker?



Jag har nästan inte svarat på telefonen under hela veckan vilket varit välbehövligt. Spikmattan har varit min kompis och träningen har kommit i skymundan.. Jag får ju fortfarande motion men det märks i axlarna att jag inte tränar...tyvärr!



Jag har dig på bloglovin så jag har då koll på när du bloggar! ;) Och ibland går jag in och läser kommentarer men svarar inte utan avvaktar. Det är rätt skönt :)



Det har gått bra med Tessan och benet. Hon fick sparris, som sist men spydde dessvärre upp detta.. :( Men hon har haft hård avföring sen någon vecka och jag ska nog ge henne något som kan hjälpa.. tur du frågade om Tessan för jag tänkte googla på det.. :P Har du tips på hård-i-magen-mat? Hon rä inte hård heeela tiden och ibland är det hårdare än annars men det känns hårdare än vanligt. Det märks också på att hon inte bajsar lika ofta. ibland oftare.



Kramar i massor!!!

Ps. såg Sallys blogg också men svarar bara här, vilket framsteg va? ;)

2010-05-09 @ 00:25:35
URL: http://blogg.dreammaddo.se
Vicke

jag hoppas att du har bättre väder hos dig, här regnar det

2010-05-09 @ 12:08:26
URL: http://animeramedvicke.bloggplatsen.se/
Maddo

Sparris lägger sig runt det vassa nämligen. Funkar på samma sätt för människor också tydligen. Så får du eller hundarna i dig något vasst: Konserverad sparris! =)



Men min Tessan äter inte maten om vi oljar den.. :S Hade det problemet tidigare av någon anledning..? Länge sen.. men men..



Ta hand om dig nu! Kramar!

2010-05-09 @ 12:34:50
URL: http://blogg.dreammaddo.se
Maddo

Sparris rekommenderade dem på djursjukhuset och min dietist sa att det gäller samma för människor :D



Tessan dricker massor men idag var det bättre =)



Kramar!!

2010-05-09 @ 23:18:13
URL: http://blogg.dreammaddo.se
attis

Gomorron goa Bibbi. Jag håller absolut med dej. Det är en hemsk form av barnmisshandel att göra så. Här har vi sol och vackert idag. Hoppas du haft en umnderbar helg. Var rädd om dej.

Kramen

2010-05-10 @ 07:48:32
URL: http://attisblogg.blogg.se/
Sillen

Hm så många som far illa. Min kusin sa för några år sen. Ja sommarlovet är rena mardrömmen för dom som redan har det tufft. Hela 8-10 veckor! Kanske med missbrukar föräldrar, eller nån som inte bryr sig, eller nån som slår på..



Tänk va vissa organisationer ändå gör. Ja det finns ju flera. Fast dom jag själv vurmar mest för är dessa. BRIS, å Stadsmissionen som hjälper alla som har det svårt i vårt egna land.



http://www.bris.se/?pageID=326



http://www.stadsmissionen.org/



Ha det gott



Sillen

2010-05-10 @ 22:08:32
URL: http://stolligt.blogg.se/
Anna

Tänker på dej och saknar dej.

Skickar en massa positiv energi nu! kram

2010-05-11 @ 08:51:53
URL: http://kavril.bloggplatsen.se
Snejky

Hellojs lilla tjejjen...

Nu e jag tebax......

Tycker många föräldrar är väldigt små & omogna. Visst, det kan kännas jättejobbigt om det är en besvärlig skilsmässa, men man kan inte lägga detta på dom små barnen. Jag är ju själv skild, & jag tycker att det är en sak som inte barnen ska ta del av hur vi tänker & tycker om varnadra. Det är ju sällan det slutar med en lycklig skilsmässa. Så här tänker jag: mina barna & jag känner ju make/far på olika sätt. Tex, jag har levt i ett ganska destruktivt förhållande, samma gäller i min barndom ( jag är vuxet barn), men jag skulle aldrig tala om för mina barn hur min mor behandlade mig. Jag vill att dom ska lära känna far/mormor på sitt sätt. I fallet med min mor har iofs mina tar tagit avstånd, men det är pga av att dom kommit fram, till själva vad för människa hon är, inte för att jag har sagt nåt..samma sak gäller för deras far.

Kramen

Mi

Hejsan! Det var ett tag sedan jag bloggade och var in till dig. Hur har du det? vicke har visst lagt ner sin blogg igen. Ha det så gott. Kramar!

2010-05-22 @ 18:47:03
URL: http://www.metrobloggen.se/monicaandersson
Maddo

Haha, typiskt att du skriver när jag är online! :)



Javisst är Tessan gudomligt söt! =) Potatismjöl är för att ingen fukt ska stanna mellan tassarna. Bra tips med asfalt! Ska ha det i åtanke. :) Och kanske be någon hon inte känner lika väl att kolla. Hon är ju inte aggressiv mot människor men smärta kan ju påverka sinnet. Hon är glad och nöjd i övrigt.



Hehe, läs du på om detoxen, jag är så less på den nu.. ;) Men jag är nöjd med resultatet och det är så härligt när energin kommer tillbaka också. =)



Hoppas allt är bra med dig och hundarna?

Kramar i massor!

2010-05-24 @ 12:35:11
URL: http://blogg.dreammaddo.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Trygg i mig själv

Livet som varit väldigt mycket ner och en hel massa upp har lärt mig vem jag är och vart jag står. Det har gett mig en stor trygghet.

RSS 2.0